יום שני, 1 בפברואר 2010

עידן התמימות

אני מתארת לעצמי שכבר נתקלתם בצילומים של סורי קרוז, הבת של טום קרוז וקייטי הולמס, כשהיא נועלת נעלי עקב. הצילומים הללו עוררו לא מעט עניין בעולם ודיון סוער לגבי הנזק שנעלי עקב עלולות לגרום לכפות הרגליים של ילדה בגיל הזה (סורי היא סה"כ בת שלוש וחצי).

סורי קרוז על הגובה

בדיעבד כנראה שזה היה רק עניין של זמן עד ש"האופנה" הזו תחלחל גם אל הרחוב ותגיע אל הבנות ה"רגילות", שגם הן (או יותר נכון אמותיהן) מושפעות מהסטייל של הכוכבים ושואפות לחקות אותו.
בשבוע שעבר נכנסתי עם חברה לביקור קצר באחת מהחנויות של רשת אקססוריז פופולארית והתפלאתי למצוא באיזור של אביזרי הילדות נעלי עקב עם נצנצים שמיועדות כנראה לגילאי 5-6. מדובר אמנם בעקב יחסית לא גבוה, אבל בכל זאת - עקב. המוכרת לא הבינה מדוע אני מתפלאה על קיומן. לדבריה, ניתן להשיג נעליים עם עקב לילדות ברוב החנויות שפונות לפלח הגילאים הזה. אין לי מושג אם זה נכון, אבל זה בהחלט אפשרי. אני עדיין מקווה שהן היו שם בגלל חג פורים הקרב ובא.

נעליים לנשים קטנות

העניין הזה ישר זרק אותי לחשוב על תחרויות היופי לילדות שמתקיימות בעיקר בארה"ב ובאנגליה, במהלכן אמהות מתוסכלות סוחבות את בנותיהן הקטנטנות לתחרויות יופי ארציות בתור פיצוי על זה שהן כנראה לא היו אף-פעם מספיק יפות בעיני עצמן ו/או בעיני החברה.
סרט דוקומנטרי בנושא שהוקרן לא מזמן בערוץ 8 ונקרא
"מלכות יופי קטנות" עקב אחר סיפוריהן האישיים של כמה מאותן ילדות ואמותיהן שמשתתפות בתחרות שכזו בבריטניה.
מה לא מעבירים את הילדות האלה? מדביקים להן תוספות שיער, עושים להן שיזוף בספריי, שמים להן שיניים מלאכותיות ואיפור כבד ומעצבן שנכנס להן לעיניים, כופים עליהן לחייך כל הזמן כמו בבונים מאולפים ולענטז (!) בעקבים על המסלול, וכל זה בלי להזכיר את הלחץ הנפשי הכבד והאכזבה העצומה שחשה מן הסתם כל אחת מהן כשאינה מוכרזת כמנצחת של הערב ו"כילדה הכי יפה" מבין כל הילדות. אני רק יכולה לתאר לעצמי איזה נזקים נפשיים לכל החיים האמהות הללו גורמות לנפש הרכה של הילדות התמימות שלהן.

מטרידה אותי המחשבה שמגיל כל-כך צעיר גורמים לילדות הללו להרגיש שכל מה שחשוב בחייהן זה שהן יהיו יפות ולא משנה בכמה סבל זה כרוך. תהיי יפה ואל תבכי. הרי הילדות הנה השלב בחיים שבו אנחנו אמורים להיות חופשיים מדאגות מהסוג הזה, לא?
תסתכלו על התמונות המצורפות. ככה אמורות להיראות ילדות קטנות?! זה אפילו לא יפה. הן נראות כמו קריקטורה של אישה, ממש דראג קווין קטנות. מה לעזאזל עובר בראש של האמהות שלהן, שהן מעבירות אותן את זה? אני בעד לחוקק חוקים שיגנו על ילדים גם מפני השאיפות המוגזמות של ההורים שלהם בכל הנוגע אליהם, כדי לדאוג שההורים לא ינסו לפצות את עצמם על מה שהיה חסר להם בחיים דרך הילדים המסכנים שלהם.

משתתפות בתחרויות יופי לילדות

מילא שאנחנו, הנשים המבוגרות, בוחרות ברוב טיפשותנו להתאים את עצמנו לכל מיני תכתיבים חברתיים ואופנתיים כמו להוריד שיער, להתאפר, ללכת על עקבים, לעשות דיאטות כדי לעמוד בסטנדרטים המקובלים ועוד כהנה וכהנה. אבל להתחיל עם זה בשלב כל-כך מוקדם בחיים, כשזה לא מתוך בחירה שלך אלא של המבוגר האחראי עלייך?! זה ממש מרתיח את דמי. זה פשוט להתייחס לילדה שלך כמו אל בובת ברבי שאת מלבישה, כמו רכוש ותו לא.
צריך לאפשר לילדים להיות ילדים. אלו הן שנים קסומות שלא יחזרו לעולם. גם ככה הילדים היום מתבגרים הרבה יותר מדי מהר, לא מעט בזכות (או בגלל) האינטרנט.


הבשורה האחרונה מבית סורי קרוז, אגב, הנה שהפעוטה התחילה לשים גם ליפסטיק. קבלו קישור כאן.

11 תגובות:

  1. האמת שאת הנעליים האלה הייתי נועלת בעצמי בשמחה, ואני לא אתפלא אם הן גם מיוצרות במידה שלי (35).
    ראיתי מעט מתוכנית הדוקו שתיארת, התופעה הזו בארה"ב ראויה לגנאי כמו עוד הרבה תופעות שמקורן בדוד סאם. הילדה בתמונה האחרונה הפחידה אותי לחלוטין, היא נראית מבוגרת לגמרי- פשוט קטנה.
    באופן כללי אני חושבת שכשאנחנו מגיעות לגיל 12-13 דחוף לנו להתבגר, להתחיל לנעול עקבים קטנים ואפילו להתאפר קצת ואנחנו לא מבינות שהיופי הוא להישאר ילדות עד כמה שאפשר.
    אבל ניחא- לפחות זה גיל 12-13 ולא גיל 4-5.
    עצוב שאנחנו פונים יותר ויותר לשם.

    השבמחק
  2. יש לי עמדה מאוד מוצקה בנושא, והיא לחלוטין עולה בקנה אחד עם העמדה שלך. יש לי ביקורת קשה כלפי ההסדרים החברתיים בארה"ב, התחרותיות המוגזמת וחסרת הפואנטה שמשאירה נשים מרוקנות בגילאים צעירים ביותר ושולחת אימהות צעירות להתרפק על הישגי העבר, כשהיו נערת המים השכונתית, במקום להסתכל קדימה בתקווה.

    הסרט התיעודי בערוץ 8 היה קשה ביותר. אני לא מדברת רק על כך שהילדות לומדות מגיל צעיר ביותר למדוד את עצמן (וזו את זו) רק בקריטריונים ויזואליים. יותר מזה: אף אחת מהן לא לומדת ליהנות ממה שהיא עושה, כי זו מטלה ולא כיף. לאף לא אחת מהן אומרים שזה בסדר, כשתהיי גדולה תוכלי להיות רופאה, או אסטרונאוטית. בעולמן הצר, כשיהיו גדולות האופציה היחידה היא להיות יפות. אין להן שום תכנית למקרה שהכיוון הנוכחי לא יצליח, וכן, אני מאשימה את ההורים. אבא פאסיבי ואמא דוחפת זה שילוב קטלני, ונדיר שהוא הפוך.

    נושא חשוב ביותר ופוסט חשוב ביותר. מצייצת עלייך.

    השבמחק
  3. ולחשוב שאני לא הסכמתי לנעול עקבים לפני גיל 20.. כמה שאני מיושנת.

    אני לעולם לא אתן לילדה שלי להסתובב בעולם כשהיא עטויה בסמלים של מיניות בשלה. אני תמהה שיש הורים שלא מסוגלים להבין את זה. זה דוחה בעייני.

    השבמחק
  4. מלכות היפות הקטנות מזכירות לי את החברה של צ'אקי
    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/e/e3/Tiffany_bride_of_chucky.jpg

    לגבי סורי קרוז קשה לי להבין את העליהום של כל העולם בנידון. מדובר בעקבים קטנים שלא עושים נזק (ומכרו כאלו גם בשנות השמונים והתשעים), ובד"כ משמשים למשחק/יום חג. זו דרך להזדהות עם אמא וזה תקף גם לגבי האיפור. כמובן שאמא שקולה תדע להסביר את ההבדלים ולשים את הגבול.

    השבמחק
  5. מאוד מאוד מסכימה איתך.
    התמונות ששמת פשוט מפחידות.
    בתור אמא לשני ילדים (אמנם בנים ולא בנות) זה מזעזע אותי עוד יותר.
    סורי קטנה מהבן הגדול שלי בחצי שנה. אני אפילו לא מלבישה לו ג'ינס כדי שיהיה לו נוח לרוץ ולשחק, אז עקבים??? זה טירוף בעיניי.

    השבמחק
  6. ב"מיס סאנשיין הקטנה" התייחסו לכל העניין הזה בצורה הומוריסטית, אבל זה לדעתי נדיר שזה נובע מהילדה ולא מהאמא ושלא מעבירים את הילדה מסכת ייסורים בדרך להשגת המטרה.

    השבמחק
  7. התמונות ממש מראות כיצד הורים נותנים לגיטימציה לפדופילים. נראה כאילו כל אחת מהבנות היא אשה בגיל 20 עם ממדי גוף של גמדה...חבל

    השבמחק
  8. בהחלט מסכימה איתך. ממש little miss Sunshine. ה"אופנה" הזו קיימת גם כאן, לצערי. לא מעט יוצא לי לראות ילדות קטנות בעקבים ואיפור ל"אירוע". חבל שלא מאפשרים להן להיות ילדות ולהתבגר לאט.

    השבמחק
  9. היי. מסכימה איתך בהחלט! זה כל כך מפחיד לראות את זה! למה לא לתת לילד שלך להיות ילד ולעצמך להיות הורה? למה לא לתת לילד תשומת לב באופן אחר, כמו להעביר איתו את הזמן היקר בהצגות לילדים או הופעות, פעיליות לילדים ועוד, במקום לטרטר את הילד שלך בשביל כמה שקלים?

    השבמחק
  10. חבל שכל הסלבריטאים האלה לא חושבים כיצד כל תמונה קטנה תשפיע על העולם כולו. גם הילדים שלהם קובעים טרנדים היום וזה מגוחך אבל זה העולם שבו אנו חיים. לשמחתי, הבת שלי אוהבת לצפות בקופיקו פרקים מלאים אחד אחרי השני, ושם אין ילדות עם נעלי עקב, מקסימום כובע טמבל!

    השבמחק