יום ראשון, 10 בינואר 2010

ברוכים הבאים לבית הבובות


סיימתי בשבת את הצפייה בפרקים האחרונים של Dollhouse, הסדרה הנוכחית מבית היוצר של ג'וש ווידון הגאוני.
ווידון, למי שלא מתמצא, אחראי לסדרות כגון סדרת הקאלט "באפי קוטלת הערפדים", סדרת הבת הפחות טובה שלה "אנג'ל", סדרת המערבון/מדע בדיוני "פיירפליי" והמחזמר הקצר והמשעשע "בלוג השירה בציבור של ד"ר הוריבל".

השנים שעברו מאז ש"באפי" הסתיימה לא פינקו את ווידון, אולי מכיוון שהציפיות ממנו כל-כך גבוהות, שלא משנה מה יעשה, התוצר הסופי פשוט לא יכול להתחרות בהצלחת העבר שלו. Dollhouse, שמשודרת בישראל ב-yes, הנה הסדרה השנייה שלו ברציפות, אחרי "פיירפליי" (שבוטלה עוד לפני סיום עונתה הראשונה), שמבוטלת באכזריות בגלל רייטינג לא מספק.
האמריקאים האלה לפעמים לא יודעים להעריך את מה שיש להם בידיים. איך לעזאזל סדרות כמו "סמולוויל" ו"מכושפות" שורדות שנים על גבי שנים בעוד סדרות מעולות כמו "My so called life" המיתולוגית משנות ה-90 ו"Dollhouse" לא זוכות להצלחה?! כנראה שהתשובה הפשוטה לכך היא שקהל היעד (האיכותי) אליו הן פונות אינו רחב מספיק.

בהתחלה גם אני לא התלהבתי ממה ששמעתי על הקונספט של הסדרה החדשה של ווידון, למרות היותי מעריצה מושבעת של כל מה שיוצא תחת ידיו.
Dollhouse עוסקת בארגון רב עוצמה שמחזיק בתים הפזורים בכל רחבי העולם בהם נמצאים "בובות" או פעילים שאותם אפשר לתכנת להיות כל מה שעולה על רוחם של אנשים עשירים, שיש להם את הממון הדרוש להקים לחיים פנטזיות שונות שלהם. ברגע שהמשימה שלהם נגמרת, הזיכרון של הפעילים נמחק והם חוזרים להיות לוח חלק עד לתכנות הבא שלהם. אפשר לתכנת אותם להיות למשל מאהב אידאלי מהפנטזיות או ממש דמות אמיתית שקיימת או התקיימה במציאות.
כוכבת הסדרה היא אלייזה דושקו, שגילמה ב"באפי" את פיית', הקוטלת הסוררת.
היא משחקת בסדרה הנוכחית את אחת הבובות בבית, שספק התנדבה ספק אולצה לעבוד עבור אותו ארגון מפוקפק.


הצופים באמריקה לא אהבו את הכיוון שבו הלכה העונה הראשונה של הסדרה, מה שגרם לרשת Fox שבה היא משודרת, להחליט על ביטולה עוד לפני סיומה של העונה השנייה.
בעונה הראשונה הפרקים עסקו בעיקר בעלילות ספציפיות ולא המשכיות שהתמקדו במשימות השונות של ה"בובות" מחוץ לבית הבובות. בעונה השנייה התחילה הסדרה לצבור יותר תאוצה ונראה שלווידון ניתן יותר חופש יצירתי לממש את החזון שלו, אולי כי לאנשי העסקים לא ממש היה אכפת מהסדרה לאחר שכבר החליטו על ביטולה והם הפסיקו להתערב לו בהחלטות.

בעונה השנייה (והטובה יותר לדעתי) כבר היתה התפתחות עלילתית מתמשכת מפרק לפרק והיא עסקה בשאלות קיומיות יותר כמו רצון חופשי וגבולות המוסר, מה מרכיב את הזהות האישית של כל אחד ואחד מאתנו, מי אנחנו בלי הזיכרונות שלנו וגם במשאלות אנושיות כמו הרצון להיות מישהו אחר או לפחות להיות אתה בתוך גוף אחר וגם בשאיפה לחיי נצח, לכוח ולשליטה.

נותרו 2 פרקים בלבד עד לסיום העונה השנייה ועד לסיומה של הסדרה בכלל. אני ממליצה לכל מי שאוהב את תוכניות הטלוויזיה שלו קצת יותר מעוררות מחשבה ועניין, לא להפסיד את חווית הצפייה בסדרה המרתקת הזו. כמובן שזה לא אומר שאני נגד סדרות טראש וריאליטי. יש להן בהחלט את המקום שלהן.

6 תגובות:

  1. גם אני מכורה לבית הבובות. אני צופה ב- YES כי אני אוהבת את המתח הזה בין שבוע לשבוע. כרגע אני עדיין מעלה ספקולציות למה סוכן ה- FBI בחר לשחרר את מולי ולא את קרוליין....
    ועוד משהו; כשאקו מגלמת עשירה שמנסה לגלות מי רצח אותה. בסוף מראים אותה עם שמלה בצבע זהב. נכון שהשמלה מושלמת?!

    השבמחק
  2. נראה לי שהוא בחר לשחרר את מלי כי הוא מרגיש אשם שהוא "השתמש" בבובה וגם כי הוא גורמת לו להרגיש לא נוח כשהיא באיזור בגלל זה. לגבי השמלה - אכן שמלה מושלמת שיכולה להילבש רק על ידי מי שיש לה גוף מושלם. מי שיש לה ולו גרם אחד של שומן מיותר בגוף, ישר יראו את זה בשמלה כזו. מזל שדושקו רזה כמו מקל. חוץ מזה, על השמלה את מסתכלת? מה לגבי הבחור שמשחק בפרק הזה את בעלה של המנוחה? הוא מושלם!

    השבמחק
  3. מכיון שיש לי הרבה גרמים מיותרים (למרות שאני תורמת בנדיבות לכול מי שמבקש) השמלה וגם הבחור הם בגדר פנטזיות שלא יתממשו:-).

    השבמחק
  4. העונה הראשונה היתה זוועה. אוי! אני כה כוסית בזווית הזו! וגם בזו! וגם עם משקפיים! ואני גם קולית! ומאגניבה! תראו איזה קטע! איכסה. העונה השנייה היתה טובה יותר, אבל הפרקים האחרונים מעולים ממש. לדעתי, מרגע שהחליטו לבטל אותה ווידון הפסיק למרוח את העלילות על 5 שנים ופשוט כיווץ את הכל ל-closure. מה אגיד לך, העונה הראשונה גמרה את הסדרה הזו. בד"כ את רואה עייפות בכתיבה מעונה לעונה (זוכרת את 4400?) - פה היה בדיוק מקרה הפוך (זה קרה גם בבבילון 5, למשל, עד שהם עברו ל-TNT).

    השבמחק
  5. more4me - לפנטז מותר לכולנו.
    bryna - בהחלט סדרה מומלצת. בעיקר העונה השנייה.
    נעלולה - קרעת אותי. זה ממש היה ככה. בקשר לווידון - הוא כנראה באמת שמר את התותחים הכבדים שלו לסוף וזה מה שגמר על הסדרה.

    השבמחק